Kazinczy Győr

HATÁRTALANUL PÁLYÁZAT

 
A Határtalanul! program célja a magyar-magyar kapcsolatok építése, személyes kapcsolatok kialakítása, elmélyítése. A program keretében magyarországi iskolák tanulói állami támogatással osztálykiránduláson vehetnek részt a szomszédos országok magyarlakta területein, így személyes tapasztalatokat szerezhetnek a határon túli magyarságról. Iskolánk rendszeresen pályázik erre a lehetőségre. Az alábbiakban néhány beszámolót olvashatnak arról, hogy mi történt az nyertes osztályokkal a kirándulások során.
.
10E_2
 .
Köszönjük a támogatást!
 

Élménybeszámoló – A 7. A osztály Erdélyben
HAT-KP-1-2022/1-000123

1. nap
Utunk első állomása Nagyvárad volt, ahol városnéző sétára indultunk. A séta során a szecessziós épületek mellett elhaladva beszélgettünk történelmünkről, a legnevezetesebb Nagyváradhoz kapcsolódó eseményekről. Meglátogattuk a nagyváradi Római Katolikus Székesegyházat, valamint a Püspöki Palotában megtekintettük a Szent király hermáját, valamint a László uralkodását bemutató kiállítást. Rövid séta után megérkeztünk a sétálóutcára. Megkerestük az ott felállított szoborcsoportot, mely Ady Endrét és az általa alapított Holnap irodalmi társaság meghatározó alakjait életnagyságban ábrázolja. A Nagyváradi Állami Színház műemléképületét vizsgálva az eklektika stílusjegyeit tanulmányoztuk. Sétánkat a Fekete Sas palotánál zártuk. Utunk innen a
Királyhágóhoz, Erdély kapujához vezetett, ahol nemcsak a panorámában gyönyörködtünk, hanem felelevenítettük a történelmi Magyarország részeit. A Királyhágón átkelve rövidesen Kalotaszegre, Kalotaszentkirályra érkeztünk. Az ízletes vacsora elfogyasztása után megcsodáltuk a helyi református templomot, ahol tanulmányoztuk a kalotaszegi hímzéseket,
kézimunkákat, a református vallás jellemzőit, továbbá megismerkedtünk a templom történetével. A nap végén mindenki kisebb csoportokban elfoglalta a szállását, megbeszéltük a nap tanulságait, majd nyugovóra tértünk, hogy felkészüljünk a ránk váró napra.
2. nap
Második napon kolozsvári városnézés során megtekintettük a gyönyörűen felújított gótikus Szent Mihály székesegyházat, megjegyeztük a gótika stílusjegyeit. Fadrusz János szobránál felelevenítettük Mátyás király legendás alakját. Mátyás király és Bocskai István szülőházához sétáltunk, majd az útfelújítás akadályai között botladozva eljutottunk a Babes-Bolyai Egyetem előtt a Farkas utcai református templomig. A Biasini-ház előtt szálltunk fel a buszra, de előtte felpillantottunk a Petőfi itt-tartózkodását megörökítő emléktáblára. A Házsongárdi temetőben megemlékeztünk a magyar művelődéstörténet általunk tanult nagyjairól. Következő állomásként a tordai sóbányát kerestük fel. Hosszú buszozás után alig vártuk, hogy Szovátán kiszállhassunk, és megcsodálhassuk Európa egyetlen heliotermikus tavát és a sóhegyet. Korondon a helyi fazekasság jellegzetességeit tanulmányoztuk, ajándékokat vettünk a helyi kézművesek termékei közül. Este értünk új szállásunkra, a gyergyószárhegyi gyermekotthonba, ahol Csergő Hajnal intézményvezető bemutatta az otthon működését és kis lakóit. Nagy örömmel fogadták értékes és személyre szóló ajándékainkat. Elfogyasztottuk a finom vacsorát, és nyugovóra tértünk.
3. nap
Diákjaink számára a legnagyobb élményt nyújtó program a traktorozás a Hargitára volt. A székelyek szent hegyének tetején álló turult csodálatos napsütésben, magas fenyők között, 50 cm-es hóban közelítettük meg. Örömmel láttuk, hogy az ősszel egy másik osztályunk által felvitt kereszt túlélte a tél viszontagságait és büszkén hirdeti iskolánk nevét. Szerencsére
mindenki épségben leérkezett a csúcsról, és kellőképpen megéhezve fogyasztotta el a Zetelaki víztározó partján kürtőskalácsát, melynek elkészítésében többen is aktívan részt vettek. A Békás-szorosban tett rövid túrát mindenki élvezte. Ezután sétáltunk a Gyilkos-tó partján, és felelevenítettük a keletkezésének legendáját. A vacsora elfogyasztása után a gyermekotthon idősebb lakói büszkén mutatták meg a hatalmas tanyát, istállóikat, állataikat és az aznap született kiscsikót, a gyerekek nagy örömére közelről megszemlélhették.
4. nap
Madéfalván megemlékeztünk a Siculicidiumról, és elhelyeztük a megemlékezés koszorúját. Hosszú utazással értük el az ikerkrátereket, a kuriózumnak számító Szent Anna-tavat és a Mohosi tőzeglápot. Visszafelé megtekintettük a csíksomlyói kegytemplomot, megismerkedtünk a búcsú történetével. Este, a vacsora után izgalmas focimérkőzés következett Győr- Gyergyószárhegy válogatottjai között, amely békés döntetlennel zárult.
5. nap
Tartalmas reggeli után a Libánon keresztül indultunk Székelyudvarhely felé, amikor megtörtént a legjobban várt találkozás: végre láttunk egy barnamedvét, amely idegenvezetőnk szerint kb. 3 éves, nőstény medve lehetett. Útközben megcsodáltuk a színes, festett székelykapukat, megismerkedtük szerkezetükkel és szimbolikájukkal. Székelyudvarhelyen, a Márton Áron téren álló világháborús emlékműnél, a „Vasszékelynél” megemlékeztünk a két világháború veszteségeiről. Fehéregyházán a kétszáz éve született Petőfi Sándorra emlékeztünk közös versmondással, majd Segesváron a szászok örökségével ismerkedtünk meg. Életre kelt a hatodikas történelemkönyv középkori városról szóló fejezete. Megkoszorúztuk a városunkban vértanúhalált halt Apor Vilmos püspök szülőházát. Gyulafehérváron, a hajdani fejedelmi székhelyen a várral és a székesegyházzal ismerkedtünk. Különös élményt adott mindannyiunknak, amikor belehallgattunk az ortodox kolostor esti szertartásába. Hosszú
buszozás és rövid dévai séta után elfoglaltuk utolsó szállásunkat Haró faluban.
6. nap
Kora reggeli indulást követően Vajdahunyad szépen felújított várának megtekintése és egy korai Déván elköltött ebéd után este hétkor értünk haza. Hazafelé a kísérő tanárok által összeállított kvízkérdések segítségével ismételtük át a kiránduláson átélt élményeket és az út során megszerzett új ismereteket.

A 7.b osztály kirándulása a Felvidéken – Határtalanul pályázat
2023. 05.08. hétfő
A 7. b osztály felvidéki kirándulásának első állomása Nyitra városa volt, ahol egy rövid óvárosi séta után megtekintettük a várat, illetve nemzeti szalagot kötöttünk a Nagyboldogasszony-szoborcsoportra, amely négy magyar királyt (Szent István, Szent Imre, Szent László és IV. Béla) ábrázol.
Selmecbányán megnéztük a bányamúzeumot, ahol a tanulók megismerkedtek az ércbányászat történetével és gazdasági, kulturális jelentőségével, illetve maradandó élményeket szereztek a bányamunkások életéről a tárnákban. Ezután városi sétát tettünk, amely során megnéztük az Óvárat, a líceumot, ahol Petőfi tanult, a város főterét a pestisszoborral és a Szent Katalin templommal. Petőfi emléktáblájánál koszorút helyeztünk el.
Meglátogattuk Zólyom várát, ahol Balassi Bálint született, és szalagkötéssel, versmondással emlékeztünk meg a költőről.
Este elfoglaltuk szállásunkat Várhosszúréten.
05.09. kedd
Késmárk városába utaztunk, ahol megtekintettük az artikuláris fatemplomot és az Újtemplomot is. Az Újtemplomban megemlékeztünk Thököly Imréről, akinek sírjára szalagot kötöttünk. Megtekintettük a Thököly-várat. Lőcsei városnéző sétánk során meglátogattuk a Szent Jakab templomot csodálatos szárnyasoltárával, és megtekintettük a híres városházát is. A nap második felében felkapaszkodtunk Szepes várába, ahol a tanulók bejárhatták a középkori vár romjait.
05.10. szerda
A szerdai kirándulás előtt meglátogattuk a várhosszúréti magyar alapiskolát. Megnéztük a tantermet, az udvart és az iskola udvarán található tájházat is. Rövid beszélgetést követően tanulóink átadták ajándékainkat – két társasjátékot- a gyerekeknek.
Délelőtt kirándultunk a Szádelői-völgyeben, a Gömör-Tornai- karszt gyönyörű szurdokvölgyében. Délután Kassára utaztunk, ahol városnéző sétát tettünk. Megtekintettük a Szent Erzsébet-dómot (felmentünk a toronyba is), a Szent Mihály- kápolnát. A dómban megkoszorúztuk II. Rákóczi Ferenc fejedelem síremlékét. Meglátogattuk a Rodostó-házat, ahol a fejedelem mellett Mikes Kelemenre is emlékeztünk. Sétánk során felkerestük Márai szobrát, Batsányi János, Kármán József, Kazinczy Ferenc emléktábláit.
05.11. csütörtök
Utolsó napunkon meglátogattuk a betléri Andrássy-kastélyt, és sétáltunk a kastélyparkban. Ezután barlanglátogatáson vettünk részt a martonházi aragonitbarlangban, majd megtekintettük a csetneki gótikus templomot. Élményekben, új ismeretekben gazdagon tértünk haza felvidéki kirándulásunkról.
 
 
 
Iskolánk három osztálya 2022. őszén többnapos kirándulásokon vett részt a Határtalanul program keretében. A HAT/2241/2020 pályázati azonosító három határon túli kirándulást takar. Az eredetileg Kárpátaljára tervezett utak hosszas várakozás után valósultak meg, a világjárvány, illetve az ukrán-orosz háború miatt módosított úticéllal. A 9. ny osztályosok ( akik osztályfőnökükön keresztül „ megörökölték” az utat elődeiktől) „Szent László nyomában Győrtől Zágrábig”, a 11. e osztály tanulói „Magyar emlékek nyomában” című pályázataikkal Horvátországban jártak. A 12. c osztály „ A három nemzet, négy vallás” című pályázat keretében Székelyföldön töltött öt napot. Mindhárom út a magyar kormány, ill. a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. támogatásával valósult meg.
 

 
Diákjaink beszámolóit a két horvátországi kirándulásról ITT olvashatják.
Az erdélyi tanulmányi kirándulással kapcsolatos dokumentumok ITT érhetők el.
.

Kincskereső kirándulás a Felvidéken

A Kazinczy Ferenc Gimnázium 7. évfolyamos tanulói a HAT-KP-1-2021/1-000286 és a HAT-KP-1-2021/1-000325 pályázat nyerteseként határon túli osztálykiránduláson vehettek részt.
A négynapos program keretében a 7.a osztály 38, és a 7. b osztály 34 tanulója megismerkedett a Felvidék természeti kincseivel, II. Rákóczi Ferenc életének emblematikus helyszíneivel, (Kassa, Eperjes, Késmárk), a selmeci diákhagyományok forrásával. A tankönyvekből, tanórákon (történelem, földrajz, honismeret) megismert tényanyagot szerettük volna az eredeti helyszíneken élményszerűvé tenni. A várhosszúréti magyar tanítási nyelvű alapiskola diákjaival való találkozás, a közös játékok mindkét csapat számára megélhetővé tették a magyar-magyar összetartozás érzését. A magyar vonatkozású kulturális kincsek felkeresése erősíti a nemzeti identitást.

Részletek diákjaink beszámolóiból:

Az első napon Selmecbányán keresztül Várhosszúrétre utaztunk, ahol egy színvonalas, barátságos panzióban 3 éjszakára szálltunk meg. Selmecbányán felsétáltunk az Óvárhoz, megkoszorúztuk Petőfi Sándor emléktábláját a Líceum falán és betekintettünk a föld mélyébe a Szabadtéri Bányászati Múzeum területén. Az Óvárosban tett séta után folytattuk utunkat Losoncra, ahol a temetőben megkerestük Ráday Pál (II. Rákóczi Ferenc kancellárja) kriptáját. A hosszú utazás után jól esett a finom vacsora és szaladgálás a gyönyörű természeti környezetben.
Másnap a Szádelői-völgyben túráztunk, számháborúztunk, majd felkerestük a Martonházi-barlangot. A természet csodái után a kulturális örökség emlékeit, a csetneki templomot és a betléri Andrássy-kastélyt látogattuk meg, ahol a magyar arisztokrácia életmódját tanulmányozhattuk. A harmadik napon megmásztuk Közép-Európa legnagyobb épen maradt erődjét, Szepes várát, majd Lőcsére utaztunk, ahol felismertük a középkori városok iskolában tanult jellegzetességeit, a gótikus és a reneszánsz stílus sajátosságait. Megcsodáltuk a Szent Jakab-templom világhírű szárnyas oltárait és a régi városházát. Innen a másik jelentős szepességi szász városba, Késmárkra vezetett az utunk, ahol a belvárosi séta után bementünk a cipszer fatemplomba, felkerestük Thököly Imre sírját és megkoszorúztuk frissen felállított szobrát.
Az utolsó napon kassai városnézés után ellátogattunk a Rodostói-házba, majd a Szent Erzsébet-székesegyházba, ahol megkoszorúztuk II. Rákóczi Ferenc síremlékét. Tanáraink által összeállított feladatlapok segítségével önálló csoportokban ismerkedtünk Kassa egyéb nevezetességeivel (Márai-szobor, színház, Jakab-palota, Orbán-torony). A városnézés után buszra szálltunk, hazafelé kis pihenőt tartva Zólyomban megtekintettük a reneszánsz várkastélyt és megemlékeztünk Balassi Bálintról.
Hosszú, kimerítő utazás után fáradtan, de élményekkel telve az esti órákban érkeztünk haza, Győrbe.
Köszönjük a BGA támogatását!

2022. május – 9.E osztály: Legenda és valóság (HAT-19-02-0236)

Kétéves elmaradást pótolt a Kazinczy Ferenc Gimnázium 9.e osztálya, amikor sikerült megvalósítania a Legenda és valóság – Szent László című tanulmányi kirándulást, amelynek eredeti nyertese, a 12.c osztály már 2021-ben elballagott.

A program két iskola, a KFG és a tordai Jósika Miklós Elméleti Líceum tanárainak és diákjainak együttműködésével valósult meg, a BGA támogatásával. A kazinczysok utazására 2022. május 9-12. között, tordai vendégeink győri útjára 2022. május 30-jún. 3. között került sor.

A tanulmányi kirándulás célja az erdélyi magyarság történetének és jelenének megismerése volt. Nagyváradon, Szent László király életét és legendáját elevenítettük fel, megcsodáltuk a szecesszió emlékeit és Ady Körös-parti Párizsát. Tordán a  Jósika Miklós Elméleti Líceum diákjaival városnézéssel, túrával, búcsúbulival eltöltött idő élő kapcsolatokat eredményezett  a két osztály tanulói között.Torockó népi kulturális örökségét,a néphagyományok fontosságát,a Tordai-hasadék értékeit is közösen  fedeztük fel.Kolozsvárott felidéztük Mátyás király alakját, a reformáció emlékeit. Erdély aranykorát Gyulafehérváron tanulmányoztuk, majd meghódítottuk Vajdahunyad várát. Hunyadiak síremlékei előtt.

Tordai diáktársaink győri városnéző sétán vettek részt, majd csoportokban, városfelfedező füzetekkel jártuk a Belváros utcáit. Felkeresték a győri kézi sikerek fellegvárát, az Audi Arénát, meglátogatták Bakonybélben a bencés szerzeteseket, az indiánmúzeumot, a tájházat. Túráztak a Hubertlaki-tóhoz, Sopronban boboztak, csokit kóstoltak a Harrer-manufaktúrában, megismerték a soproni népszavazás történetét. Földtörténeti utazást tettek a fertőrákosi kőfejtőben, ahol alkalmi műsorukkal kipróbálták a Dohnányi-terem akusztikáját is.

A sok feledhetetlen látnivaló, a közösen átélt élmények kézzelfoghatóvá tették a nemzeti összetartozást. Köszönjük a támogatást.

2019. október – 10.E osztály – Rákóczi nyomában a Felvidéken

A 2019. október 15-19. között Felvidéken tett kirándulás remek lehetőség volt az osztályközösség fejlesztésére és arra, hogy diákjaink jobban megismerjék a történelemkönyvekből ismert, határainkon túl lévő magyar emlékeket. Mindannyian élvezték az együtt töltött időt, a meglátogatott történelmi helyszínek kárpótoltak mindenkit az út fáradalmaiért.

Sajnos a sok nevezetesség miatt viszonylag kevés időt tölthettünk el egy-egy városban. A Rákóczi-emlékév miatt több, a nagyságos fejedelem életében nagy szerepet játszó helyszínt is felkerestünk: a sárosi várat, a kassai Rodostó-házat, végső nyughelyét, a Szent Erzsébet székesegyházat. Koszorút helyeztünk el a losonci temetőben a fejedelem titkárának, Ráday Pálnak sírjánál.

A felkeresett templomok közül a lőcsei Szent Jakab székesegyház gyönyörű gótikus oltárával, a késmárki evangélikus fatemplom festett mennyezetével, a csetneki puritán egyszerűségével bűvölte el a csoportot. Késmárki és lőcsei sétánk során ízelítőt kaptunk a Szepesség együtt élő népeinek kultúrájából. Meghódítottuk a szepesi, somoskői és a füleki várat.

10E_3 10E_1

Az őszi napsütésben túráztunk a Szádelői-völgyben, aztán a martonházi aragonit barlang szépségében gyönyörködtünk A hazautazás napján a  betléri Andrássy-kastélyban vettünk búcsút a felvidéki magyar arisztokráciától és a magyar emlékektől. A kirándulás életre szóló élményt nyújtott diákjainknak és erősítette nemzeti azonosságtudatukat.


2019. szeptember – 7.A osztály – Felvidék

A túra szeptember 8-ától 12-éig tartott, célja a magyar történelem és irodalom meghatározó, Felvidékhez kötődő vonatkozásainak, emlékeinek a megismerése volt. Mivel a Felvidék hallatlanul gazdag történelmi-irodalmi emlékeinkben, ez az utazás csak ízelítőt tudott adni mindebből, egyfajta „prémiumválogatást”.

A csapat vasárnap indult. Selmecbányára tartva megálltunk a 19. század két jeles tudósa, Czuczor Gergely és Jedlik Ányos szülőfalujában, Andódon és Szimőn. Nyitrán bejártuk a várnegyedet, a Nagyboldogasszony-szoborcsoportnál jeles Árpád-házi királyok alakját idéztük meg. Vasárnap Selmecbányán aludtunk. Szállásunk egy több száz éves épületben volt, amely szinte az óvár falához simult, így már szobáink ablakából kipillantva is egy időutazáson vehettünk részt, s láthattuk, hogy milyen volt Selmecbánya a fénykorában. Érkezésünk napján hosszabb időt töltöttünk a selmecbányai bányamúzeumban, másnap zuhogó esőben megnéztük az óvárat, bejártuk a belvárost, szalagoztunk és énekeltünk a líceumnál Petőfi Sándor emléktáblájánál.

Hétfőn kelet felé indultunk, késő délután érkeztünk Várhosszúrétre, a következő három napunk bázishelyére. Kedden délelőtt a betléri kastélyt néztük meg, a délutánt Kassán töltöttük. Kassával alaposabban megismerkedtünk. Bejártuk a történelmi belvárost, a dómban megkoszorúztuk Rákóczi Ferenc, Zrínyi Ilona és Bercsényi Miklós síremlékét, felkeressük Rákóczi rodostói házának mását és Márai Sándor szülőházát. A Kazinczy-emléktáblánál elénekeltük Kazinczy bordalát. Szerdán délelőtt Közép-Európa egyik leglátogatottabb jégbarlangjában, a Dobsinai-jégbarlangban jártunk, s ízelítőt kaptunk a Szlovák Paradicsom látnivalóiból. A délutánt Késmárkon töltöttük, ahol bejártuk a Thököly-várat, megnéztük az evangélikus fatemplomot, Thököly Imre sírját az új evangélikus templomban, és sétáltunk a történelmi belvárosban. Késmárkra tartva rácsodálkozhattunk a Tátra zordnak tűnő magaslataira.

Csütörtökön hazaindultunk. Hazafelé megálltunk a losonci temetőben, ahol Ráday Pál és Kármán József sírjánál hagytuk nemzeti színű szalagjainkat, majd a következő állomásunk Fülek volt, ahol a várat néztük meg. A következő állomásunk Alsósztregova volt, szalagoztunk a Madách-síremléknél, és megnéztük a Madách-emlékkiállítást. Az utolsó megállónk Mikszáthfalván volt, ahol a Mikszáth Kálmán gyermekkori házában berendezett kiállítás megtekintésével elkezdtünk Mikszáthtal ismerkedni.

A kirándulás öt napjának minden pillanata élmény volt, s emellett minden pillanata tanított valamit önmagunkról, a közösségünkről, a történelmünkről, irodalmunkról, s motivált a következő Határtalanul! programra.


2019. május – 7. évfolyam A és B osztály – Székelyvarság

A kirándulás során rövid városnéző sétákat tettünk az útbaeső településeken, hogy a diákok képet alkothassanak az együtt élő népek (magyarok, székelyek, szászok) épített örökségéről, majd székelyföldi úticélunkat elérve bebarangoltuk a környék nevezetes helyeit.

kaz_7ab kaz_7ab2

Megismerkedtünk a környék kézműiparával (kerámia), a Sóvidék látnivalóival és bányászatával (Medve-tó, sóbánya). Busszal, gyalog és dzsipekkel jártuk be az óriási kiterjedésű Székelyvarság látnivalóit. Felmásztunk a vízesés forrásához és meghódítottuk a székelyek szent hegyét, a Madarasi Hargitát.

Felkerestünk egy igazi székely ezermestert, Venci bácsit, akinél a gyerekek megismerkedhettek a fenntartható fejlődés szerinti életmóddal. Háza mellett vízimalmot és mini erőművet működtet, kukoricát őröl, farag, régi szerszámokat gyűjt, sőt még iskolai élményeit is megosztotta diákjainkkal.

Feledhetetlen pillanatokat szerzett mindannyiunknak a varsági diákokkal töltött este, amely során bemutatták néptáncaikat, viseletüket, majd közösen énekeltük népdalaikat. Emlékezetes része a kirándulásnak, amikor a déli harangszókor beléptünk a varsági templomba, ahol a csoport egy országos versenyeket nyert szavalója Kányádi Sándor versét adta elő. A Gyilkos-tó és a Békás-szorosban tett séta tisztelgés volt a természet erői előtt.

A Székelyföld nagyjai, Tamási Áron és Orbán Balázs életútjával való megismerkedés, a székelyudvarhelyi szoborparkban tett rövid látogatás alkalmat adott arra, hogy a diákok példaképet válasszanak maguknak. A vidék néprajzi emlékeit a szejkefürdői hegyoldalon felállított székelykapuk révén ismerhettük meg. Csíksomlyón megismerhettük a csodatevő Szűz Mária legendáját, és megkóstoltuk a friss borvizet.

A kirándulás erősítette a nemzeti összetartozás érzését és a kisgimis évek egyik meghatározó élményét nyújtotta.


2019. május – 11.E osztály – Erdély

Az év elején partneriskolánk, a székelykeresztúri Orbán Balázs Líceum 40 diákja Magyarországra látogatott, és részt vett a tanáraink és az osztályunk által szervezett programokon. Most májusban pedig mi tölthettünk el náluk öt felejthetetlen napot. Házigazdáink segítségével felfedeztük Székelyföld rejtett zugait, és bejártuk nevezetes helyeit.

A számtalan program közül kedvenceink közé tartozott a Békás-szoros, a Gyilkos- és Medve-tó, ahol testközelből tapasztaltuk meg a természet erejét és páratlan szépségét. A Parajdi sóbányában, különleges környezetben helyi ízeket kóstolhattunk. Betekintést nyerhettünk a Romániában élő szórvány magyarság helyzetébe a fehéregyházi Petőfi Emlékmúzeumban. Segesvárt és Székelykeresztúrt az erdélyi diákok kalauzolásával ismertük meg.

11e_2  11e_1

Ellátogattunk az iskolájukba is, majd megkoszorúztuk névadójuk, a legnagyobb székely, Orbán Balázs szobrát. A legelszántabbak még egy utolsó közös esti hegymászásra indultak és meghódították a város fölé magasodó „Jézuskiáltót”.

Erdélyt a Királyhágót átszelve hagytuk el. A hosszú utazás ellenére energiával feltöltődve, életre szóló emlékekkel gazdagodva tértünk haza. Köszönjük, hogy részesei lehettünk ennek a feledhetetlen élménynek!

A kirándulásról készített videónk az alábbi linken tekinthető meg: https://www.youtube.com/watch?v=9cRR-67b84w&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1foe709_2aZl2dqAikm7w9yFirSSqmlHDD_6LrhpCl3zwymX9neyCdzPw


2018. május – 10.C osztály – Erdély

A program címe: Böjte Csaba nyomában Győrtől Gyergyóig volt, melynek ötletét  a Győri Szeretetnapok adták. A székelyföldi kirándulás során felkerestük a Szent Ferenc Alapítvány két otthonát, ahol megható és emlékezetes találkozásokat éltünk át. Felfedeztük a környék természeti kincseit, elutaztunk Gyimesbükkre, a történelmi Magyarország  határáig, beszélgettünk az Osztrák-Magyar Monarchia legkeletibb vasútállomásának őrzőjével, Segesváron a szászok kultúráját csodáltuk.

hat2 hat1

Partneriskolánk,a gyergyószentmiklósi Batthyány Ignác Líceum  diákjai áprilisban jártak nálunk. Komáromi, pannonhalmi, fertődi, nagycenki kirándulásra, győri városnézésre és hajókázásra vittük őket. Mindkét osztály diákjai érezték, hogy az  országhatár és a közel ezer kilométer távolság ellenére a közös nyelv, a közös múlt, a közös kultúrkincs mindörökre összeköt minket.